Friday, August 14, 2009

Sebuah Kehilangan.. Segalanya Milikmu Ya Allah


Aku dikejutkan dari tidur awal hari ini. Seawal 2.15 pagi Bukan dikejutkan oleh jam loceng atau kawan, tetapi dikejutkan oleh pencuri yang memasuki rumah. Sedari tidur aku nampak figure orang tengah berjalan depan aku dengan gaya suspicious. Terus bangun, menjerit sekuat hati supaya housemate lain sedar, then kejar pencuri sampai pintu tingkat atas. Sampai luar pintu jer aku stop. Tengok aja pencuri tu melarikan diri ikut bumbung rumah... Entah kenapa, tak terdetik di hati nak kejar sampai dapat. Pencuri tu dua orang.... aku sedar, aku lebih sayang nyawa aku... Apa yang hilang? Kamera DSLR yang berharga Rs280000 (Rm2000) yang aku beli dari Hamid dan Video Camera Sony kepunyaan Farhan yang berharga Rs30000. Alhamdulillah, duit jemaah yang Kak Ana beri sebagai belanja teksi ke Yelagiri pagi ini sebanyak Rs6000 tak hilang. Memang perit merasai sebuah kehilangan... apalagi kamera itu adalah barangan kesayangan. Segalanya milikMu ya Allah. Engkau pinjamkan aku harta yang sedikit dan tidak bernilai itu dan Engkau ambilnya kembali. Betapa rupanya selama ini aku meletakkan pengharapan dan kebahagiaan pada harta-harta itu, bukan padaMu Ya Allah. Ini terbukti dengan refleks aku terhadap kehilangan tersebut. Bagai nak menangis bila mengetahui kamera tersayang hilang. Jelas cinta aku selama ini pada kebendaan, tidak pada Tuhan yang menguasai segala sesuatu. Dengan izinNya juga tragedi ini berlaku. Dengan IzinNya juga, kami serumah lupa untuk mengunci pintu, dengan izinNya juga Allah menyedarkan aku untuk melihat dan mengejar sendiri pencuri itu. Besarnya Hikmahmu Ya Allah. Mungkin sebuah sentakan besar sebelum tibanya Ramadhan ini. Sentakan yang menyedarkan betapa aku lena dengan dunia.

Innalillahiwainnaillahiraji'un

Anas Aminin
4 AM 15th August 2009
No 13th Muthyalangagar Bangalore India

No comments: