Sunday, August 23, 2009

Mardhatillah dalam bercinta

Soal cinta. Ia memang satu soal yang indah. Bila kita sebut Cinta, ramai yang mempunyai definisi masing2. Hemat saya, tak perlu untuk kita berbincang tentang definisi ini kerana ia sudah jelas; Cinta mestilah mardhatillah... menuju kepada Allah. Segala cinta hanya layak untuknya. Allahughyatuna.Tidak perlu kepada cinta sesama manusia? Hanya cinta kepada Allah? Jangan tipu.. Allah ciptakan kita bermasyarakat untuk kita berkasih sayang di antara satu sama lain. Kita memerlukan kepada sesama manusia. Tidak perlu kepada cinta dari lain jantina? Kotor katanya? Sekali lagi jangan tipu... Allah ciptakan kita berpasang-pasangan. Fitrah kita memerlukan diantara satu sama lain. Ringkasnya, cinta sesama manusia itu satu keperluan. Malah cinta di antara seorang lelaki dan perempuan adalah satu kewajipan!!! Bukan orang namanya kalau tak menginginkan kasih sayang dari seorang yang berlainan jantina.

kita perlu kepada sesama manusia

Sekarang soal melayarkan cinta kita kepada Allah. Tadi kan kita kita Allahughyatuna (Allah lah tujuanku). Macamana caranya untuk kita bercinta sesama manusia, pada yang sama cinta itu kerana Allah.

Mungkin senang untuk kita jelaskan konsep berkasih sayang kerana Allah bila kasih sayang itu hanya melibatkan ikhwah sesama ikhwah atau akhwat sesama akhwat sahaja. Senang.. berukhuwwah, bersama-sama di jalan dakwah. Itulah pusat kepada konsep berkasih sayang kerana Allah di kalangan sesama jantina.
kasih sayang kerana Allah... senang untuk kita define di antara sesama jantina

Tetapi malangnya, ramai yang terkeliru bila datan soal cinta di antara seorang ikhwah dan seorang akhwat. Di sini ramai yang bertakwil. Mereka membuat hubungan di luar pernikahan, lalu mengatakan bahawa ini 'kami bercinta kepada Allah'. Cinta anta-anti katakan.. hehe.

Ok, mungkin ramai juga yang suka sama suka, kemudian tak mahu terjebak ke dalam cinta anta-anti ini kemudia terus merancang untuk berkahwin. Bagus bunyinya, melaksakan syariat. Tetapi adakah dengan melaksanakan syariat sebegitu cukup untuk melengkapkan konsep bercinta kerana Allah di dalam rumahtangga?


Realitinya, tidak sebegitu hemat saya. Bila sudah berkahwin, ramai yang gugur dari 'bercinta kerana Allah ini.' Benarkah? Kenapa? Hemat saya, ketika mula melangkah ke gerbang rumah tangga, kedua pasangan ini tidak memahami tuntutan 'bercinta kerana Allah' yang sebenar-benarnya.

'Bercinta kerana Allah' edisi Nur Kasih

Lewat ini, ramai kawan-kawan yang mengikuti drama Nur Kasih. Menarik ceritanya. Mardhatillah kata orang. Hehe... Dalam cerita itu kita dapat lihat bagaimana si Adam ni berubah, manjadi orang yang baik, beragama, tak tinggal solat. Si Nor ni pulak bila tengok Adam ni dah mula berubah mula jatuh cinta kepada suaminya yang dulunya kaki arak, hidup dengan cara barat etc. Kesimpulannya, dapatlah dia bercinta kerana Allah dengan suaminya yang dah insaf ni.

Adakah ini contoh bercinta kerana Allah? Cukupkah dengan sekadar memastikan si suami itu solat tak tinggal, puasa tak tinggal, selalu menuturkan perkataan baik-baik semasa bercakap seperti Alhamdulillah, Astaghfirullah dan sebagainya? Cukupkah dengan memastikan si isteri itu menutup aurat, pakai tudung dan mengucapkan kata-kata yang baik? (Dialog Nur Kasih penuh dengan perkataan 'baik-baik' ini)

Hemat saya ini masih belum dikatakan sebagai 'bercinta kerana Allah'.

Di jalan apa kita menikah?

Jika apa yang kita bincang tentang konsep bercinta di dalam cerita Nur Kasih itu tidak lengkap untuk mendefinisikan 'Bercinta kerana Allah' jadi apakah konsep yang betul? Hemat saya kita dapat jelaskan konsep ini apabila kita jelaskan jalan pernikahan kita. Di jalan apakah kita menikah?

Ada yang berkahwin kerana kecantikan. Gadi tu sangat cantik. Tahap model cantiknya... Cun sangat, ayu... kita pun kahwin dengan dia... macam filem hindustan gitu... hmmm.. tapi malangnya, kecantikan itu tidak kekal.

Ada yang berkahwin kerana harta... Kita tahu si perempuan tu anak jutawan... Kita pun try tackle... Maka jadilah kita kaya... Dapat harta si gadis tu.... Tapi harta tidak kekal... maka hemat saya kahwin di jalan harta tidak selamat.

Ada yang berkahwin kerana kedudukan. Kita tahu si perempuan tu anak PM.. kita pun tackle.. Maka dapatlah kita jadi menantu PM... Dapatlah kita status dan kedudukan. Hmmm Status, kedudukan dan pangkat pun tidak kekal... Hari ni berkuasa, esok kalah pilihanraya jatuh juga kedudukan itu.

Ada yang berkahwin kerana agama.... Hoho.. Inilah yang kita nak!!! Pilih calon isteri kerana agamanya... Ikut sunnah nabi... Mestilah mahu calon yang baik-baik, pakai tudung labuh, pergi usrah... naqibah... huhu.. oopps.. not too fast bro... Di sini, ramai brothers yang terkeliru... juga sisters pada hemat saya (sebab hadith ni boleh diapply kat wanita yang memilih calon suami juga).

Kenapa saya kata ramai yang terkeliru? Cuba perhatikan. Si gadis itu akhlaknya baik... selalu ke masjid, selalu bertahajjud, bertudung labuh, ikut usrah... wow naqibah lagi. Tambahan pula cantik, ayu. Hmm... betulkah kahwin kerana agamanya? Hemat saya, ini bukan berkahwin kerana agama. Pandangan saya the fact that the girl selalu ke masjid, bertudung labuh, ikut usrah, dan sebagainya hanya menambah markah kecantikan kepada gadis itu di mata si teruna ini. Yang sebenarnya si teruna ni nampak adalah kecantikan dalam dan luarnya. Maka perkahwinannya di atas jalan kecantikan juga. Percayalah, kecantikan dalaman yang kita suka itupun akan pudar.

Baiklah, kita disarankan untuk memilih agamanya. Tetapi kalau saya kata akhlak mulia yang kita lihat itu hanyalah sebahagian dari pakej kecantikan, bagaimana kita mahu pastikan kita memilih agama di dalam perkahwinan?

Senang sahaja.

Menikah di jalan yang satu, jalan dakwah

Berkahwinlah di jalan dakwah.... bukan di jalan kecantikan, bukan di jalan harta mahupun pangkat.

Berkahwinlah dengan gadis itu supaya kita dapat melangsungkan keterlibatan kita di dalam dakwah sehingga ke hujung hayat kita. Agar kita dapat thabat, kekal di jalan dakwah ini sehingga ke liang lahad, bukan terhenti seusai belajar.



Menikahlah di jalan dakwah

Untuk berkahwin di jalan ini, ada satu pre-requisite. Anda mestilah berada di jalan ini terlebih dahulu sebelum melangkah ke alam perkahwinan.

InsyaAllah, jika di jalan inilah anda berkahwin, kecantikan luaran boleh kita perolehi, kecantikan dalaman dapat kita kekalkan, kerana jalan dakwah menuntut kecantikan dalaman ini. Jalan dakwah menuntut kita untuk hadir ke usrah, untuk kita membimbing adik-adik di dalam usrah, untuk kita menjaga pergaulan, untuk kita menjaga aurat dan sebagainya.

Di Jalan dakwah, dapat kita capai Mardhatillah di dalam bercinta InsyaAllah.

Wallahuallam

P/S: bahaskan jika perlu, kerana saya mungkin salah

2 comments:

imanulhassan said...

yes2 great article bro anas!

- Ct Pataepannang - said...

akhi,naty ct nk copy n paste kt my blog deh..xamek lagi loni..tgk2 la lps ni.ok..halal kn..semoga semua dpt manfaat..insyaALLAH