Saturday, August 8, 2009

Carilah Pengganti (suka untuk saya kongsi)

Perjuangan yang begini panjang, mustahil akan dimenangkan hanya oleh satu generasi. Ia perlu diwariskan dari satu generasi ke generasi yang lain. Ufuk perjuangan sepatutnya kian luas dan pejuangnya semakin ramai dengan bertambahnya usia perjuangan. Seorang akh yang telah melalui proses tarbiah dan hafaz manhaj dan wasilah perjuangan tentu sedar kejayaan sebenarnya dalam dakwah bukan pada kemasyhurannya sebagai pejuang, tapi ramai mana insan berkualiti yang dihasilkan untuk mewarisi perjuangannya.

Tanpa itu semua proses tarbiah yang ia lalui dan usaha dalam dakwah akan berkubur bersama jasadnya di perut bumi. Lantaran itu Allah memuji generasi awal Islam dan yang mengikuti jejak langkah mereka. Firman Allah yang bermaksud:

Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) dari golongan Muhajirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar. (At-Taubah:100)

Mewariskan perjuangan tidak semudah mewariskan harta. Ia memakan masa yang panjang untuk memberi faham dan difahami, masa yang panjang untuk meyakinkan dan diyakini, malah memakan masa yang panjang untuk melahirkan pewaris yang sanggup hidup dan mati kerananya. Tarbiah dan kesanggupan untuk hidup susah merupakan syarat utama terhasilnya pewaris yang berkualiti. Orang manja, tak mampu untuk pergi jauh. Memperjuangkan nasib dirinya pun ia terpaksa bergantung dengan ehsan orang lain, bagaimana ia hendak memperjuangkan nasib orang lain?

Kalau kita membaca sejarah para ulama terdahulu, pasti terdapat senarai anak-anak murid mereka yang mewarisi ilmu dan fiqh mereka. Dalam sejarah setiap pejuang juga perlu ada senarai orang yang terhasil dari tarbiahnya walau tidak disenaraikan dalam buku sejarah utama. Sekurang-kurangnya orang itu ialah anak-anaknya. Tarbiah secara talaqi inilah yang menghasilkan generasi sahabat kemudian ta'bien, tabi' tabi'en dan seterusnya.

Ia tidak cukup hanya dengan membaca matan tarbiah dan menafsir sendiri. Rasulullah menerima al-Quran bergurukan Jibril a.s. Di sinilah peranan murabbi yang dahulunya pernah melalui prosek pentarbiahan dan belajar seni tarbiah. Ia memiliki ilmu yang tersurat dan tersirat. Ilmu itu perlu diperturunkan pada generasi berikutnya sepertimana ia perolehi atau lebih baik. Memang gaya murid dan tok guru tak semesti sama tapi perlu ada persamaan khususnya pada perkara thawabit.

Orang yang terlibat dalam amal Islami berbentuk umum dan khusus pasti mengetahui kelebihan amal berbentuk khusus. Kesan ceramah berbeza dengan usrah. Dakwah umum sekadar berperanan menyebar fikrah, dakwah khusus lebih berfokus dan perlukan mutaba'ah. Kesan amal khusus nampak di depan mata. Justeru, mana-mana amal umum yang tidak disertai amal khusus, sekadar mampu meraih ra'yu am tapi tidak mampu membina pejuang.

Mungkin sudah tiba masa setiap akh yang masih berbaki kehangatan tarbiah dalam dirinya untuk keluar dari musim uzlah yang begitu lama. Kita habiskan saki-baki usia untuk mencari pewaris. Umur makin pendek, sudah tiba masa mencari pengganti.

Photobucket

Oleh: Ustaz Sarip Adul,
Sumber: Blog Abu Syifa'

No comments: