Saturday, August 22, 2009

Perutusan Ramadhan dan Peperiksaan dari Presiden IYA Bangalore

Para sahabat yang dikasihi sekalian.

Bulan Ramadhan yang suci datang lagi. Mudah-mudahan puasa kita pada kali ini menjadikan kita insan yang bertaqwa. Marilah kita bersungguh-sungguh mengambil peluang keemasan ini untuk membaiki dan meningkatkan prestasi diri supaya kita dapat melaksanakan segala perintah Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya.

Pada bulan yang mulia ini, kita semua berhadapan dengan satu agenda besar iaitu peperiksaan. Di kesempatan itu, IYA Bangalore ingin mengutuskan Salam Perjuangan kepada warga IMS sekalian, dalam menempuh peperiksaan yang sedang dan bakal berlangsung.

Para sahabat yang dikasihi sekalian.

Dalam kesibuka

n mentelaah pelajaran, perintah dan suruhan Allah janganlah sesekali diabaikan. Ingatlah bahawa kejayaan yang kita perolehi bukanlah penghasilan kudrat kita. Tetapi ianya hanya semata kurniaan dan pemberian dari Allah yang Maha Kaya. Ingatlah di dalam Al-Quran Allah berfirman:

“Maka apabila manusia ditimpakan bencana dia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan nikmat Kami kepadanya dia berkata, ‘Sesungguhnya aku diberi nikmat ini hanyalah kerana kepintaranku.’ Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.”

(Surah Az-Zumar: 49)

Para sahabat yang dikasihi sekalian.

Peperiksaan ini adalah satu daripada juzuk

kehidupan kita yang besar. Kita percaya bahawa ia merupakan salah satu cabang-cabang jihad yang menuntut kesungguhan demi meraih keredhaan Allah. Peperiksaan itu tidak seharusnya menjauhkan kita daripada Allah swt. Segerakan bermuhasabah, mencari silap dan titik alpa sekiranya ia be

rlaku. Ingatlah, setiap perbuatan itu kita di dunia ini adalah pengabdian kita kepada Allah. Ibadah seharusnya mendekatkan kita dengan Pencipta, bukan sebaliknya. Berusahalah mempersiapkan apa yang termampu sebelum bertempur di medan jihad kelak. Saling membantu sesama rakan dalam adab-adab dan batasan syara’, kepada Ilahi bulatkan segala tawakkal dan pengharapan. Firman Allah:

“…Kemudian, apabila engkau membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sungguh Allah mencintai orang yang bertawakkal.”

(Surah Ali-‘Imran: 159)

Para sahabat yang dikasihi sekalian.

Sesungguhnya tiada yang susah mahu pun senang melainkan Dia yang menentukan segalanya. Peperiksaan buk

anlah medan untuk menguji siapakah yang lebih pintar, namun ia adalah suatu medan untuk menguji sejauh mana kebergantungan kita padaNya. Letakkan kepercayaan kalian padaNya. Usah takut, usah gentar.

Para sahabat yang dikasihi sekalian.

Bersedialah kita untuk memasuki bulan ya

ng mulia ini dengan penuh rasa gembira. Semoga Ramadan pada tahun ini merupakan Ramadan yang terbaik buat kita, berjaya kita lalui sepenuhnya dan mendapat rahmah, maghfirah dan itqum minannar. Ya Allah, terimalah ibadah dan taqarrub kami kepadaMu.

Ya Allah, jadikanlah kami di akhir Ramadan di kalangan hamba-hambaMu yang bertaqwa seperti firmanMu bermaksud,

“Wahai orang-orang beriman, diwaji

bkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang

sebelum kamu, supaya kamu bertaqwa…”

(Surah Al-Baqarah: 183).

Ameen.

Wallahu Walliyut Taufiq.

Selamat berjuang.








Ahmad Farid Nazmi bin Abdul Halim

Presiden

Islamic Youth Association (IYA) Bangalore

No comments: