Thursday, March 4, 2010

Dakwah... ibadah yang dilupakan

Suka untuk saya ambil petikan dialog sebuah debat antara ustaz UMNO dan ustaz PAS yang berlangsung di Kota Bharu baru-baru ni:

Moderator: Ustaz, boleh tak ulas kenapa dalam UMNO tiada kepimpinan tertinggi di kalangan orang agama?

Ustaz UMNO: Haaa... ini memang soalan yang saya tunggu-tunggu. Kalian semua!!! Tidakkah kamu perhatikan betapa Timbalan Perdana Menteri iaitu Timbalan Presiden UMNO boleh azan dengan baik dan boleh imamkan solat? Tidak cukup beragamakah itu?

Ustaz PAS: Hmmm... kalau setakat azan tu kanak-kanak tadika boleh buat ustaz oooiii....





Video ini mungkin menjadi satu bukti bagaimana kebiasaan masyarakat menganggap bahawa agama itu cukup dengan elemen-elemen berikut:

1. Solat
2. Azan
3. Zakat
4. Haji
5. Tutup aurat
6. Baca Qur'an
7. Baca Tahlil
8. Baca Ya Sin malam khamis
9. Buat ceramah agama sikit-sikit
10. dan lain-lain perkara berkaitan dengan ibadah khusus

Ringkasnya agama itu lebih dari sekadar amal-amal ibadah dari sudut ibadah khusus... Jadi bagaimana mahu merealisasikan kehidupan beragama secara syumul?

Kebiasaannya ustaz-ustaz yang berceramah dia akan bagi ayat ini untuk menjawab persoalan di atas:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (51:56) -
51:56 And [tell them that] I have not created the invisible beings[37] and men to any end other than that they may [know and] worship Me. [38] -
Maknanya kita diciptakan untuk beribadat kepada Allah semata-mata. Biasanya akan diulas pula bahawa ibadah tu ada ibadah khusus dan ibadah umum.

Bila disebut ibadah umum, maka ini meliputi kehidupan seharian kita seperti tidur, makan, gosok gigi, pergi sekolah, pergi kerja, jaga keluarga etc. Maknanya setiap inci kehidupan kita itu adalah sebenarnya termasuk dalam lingkungan agama. Senang jer nak fahamkan? Maknanya setiap inci hidup kita ini kita kompaskan kepada sunnah nabi.... Hmmm.. faham, faham, faham... maknanya, bangun pagi, first gosok gigi, ikut sunnah nabi... makan, baca bismillah, ikut sunnah nabi... pergi sekolah, baca doa, perbetulkan niat... ikut sunnah nabi... waaah... indahNya hidup bersunnah... maka inilah kehidupan beragama.... ISLAM 24/7... waaah

Ooopss... not so fast!!!

Adakah dengan mengikut sunnah-sunnah baginda tersebut kita sudah layak untuk dikatakan sebagai melaksanakan Islam dengan Syumul?

Saya kata anda masih belum lagi melaksanakan kesyumulan itu!

Ada satu aspek di dalam banyak-banyak ibadah itu yang dilupai oleh kita semua..... DAKWAH... AMAR Ma'aruf Nahi Munkar....

Huh? Dakwah? Wajib ke?

Bukan ke tu kerja-kerja ustaz? tak pun kerja-kerja abang-abang usrah jer? abang-abang yang belajar kat pondok jer?

Ustaz-ustaz tu penat belajar kat Mesir semata-mata nak berdakwah... takkan kita nak buat benda tu? Kita belajar Medic... Hmmm..

.... okay enough of babling.....

Sahabat-sahabat sekalian, dakwah itu adalah sunnah terbesar yang dilaksanakan nabi. Bukan Nabi Muhammad sahaja, tapi semua Rasul dan Anbia yang lepas... malah sahabat-sahabat Rasulullah sekalian menjunjung sunnah ini sebagai sunnah yang terbesar.

Tak percaya? Sila baca ayat Allah di bawah... Ayat ini menerangkan tentang matlamat penciptaan manusia selain dari ayat surah Az-Zariyyat di atas:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (22:77)

وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُواالزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ (22:78)

22:77 (Malay) Hai orang-orang yang beriman, rukuklah kamu, sujudlah kamu, sembahlah Tuhanmu dan perbuatlah kebajikan, supaya kamu mendapat kemenangan. 22:78 (Malay) Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al Qur'an) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia, maka dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah Pelindungmu, maka Dialah sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Penolong.


Bila baca dan hayati ayat di atas, terbayang satu bentuk individu Muslim sejati yang Allah nak kita jadi... iaitu seorang Muslim yang beriman, solatnya sempurna, dan laksanakan amal kebajikan... sudah sempurnakah seorang Muslim itu apabila solatnya dah cukup, baik orangnya, agak-agak lebai gitu. Dan dia juga seorang yang pantas dalam kebajikan; baik pada ibu bapa, baik pada kawan-kawan, baik pada fakir miskin... sudah cukup sempurnakah seorang Muslim itu?

Belum... Allah describe, orang yang beriman sebagai mereka yang bukan sahaja taat dalam solatnya, baik dalam amal kebajikannya, malah orang yang beriman adalah orang yang juga berjihad pada jalanNya dengan sebenar-benar Jihad...

Dan Allah menamakan kita sebagai Muslim supaya Rasul menjadi saksi ke atas kamu dan supaya kamu menjadi saksi ke atas segenap manusia. Rasul telah menyampaikan dakwahnya kepada kita, maka tiba giliran kita pula untuk menyampaikan dakwah itu kepada sekalian manusia...

Dakwah... ia adalah suatu tuntutan ibadah yang dikenakan ke atas sekalian mukmin sebagaimana wajibnya tuntutan-tuntutan lain seperti solat, puasa, zakat etc. Namun tuntutan inilah yang paling dilupai. Mungkin sekularisme telah menyusutkan agama itu pada perihal peribadi.

Maka seorang Muslim yang sejati adalah Muslim yang menghidupkan Islam pada ibadah-ibadah khusus, juga pada ibadah-ibadah umum dan juga menghidupkan dakwah di dalam dirinya...

Murabbi saya pernah berpesan kepada saya:

"Akhi... dakwah itu berada di dalam diri kita sebagaimana darah berjalan di dalam salur-salur darah kita... Ia sesuatu yang essential dalam hidup kita sebagaimana essentialnya makanan dan minuman..."

Anas Aminin

No comments: