Monday, December 7, 2009

NGO vs Syarikat; Pesanan SU Agong ISMA

Entri ini saya ambil dari SU Agong ISMA, Aminddin Yahya. Sangat berguna untuk kita yang baru berkecimpung dalam NGO. Terfikir... bagus juga kita dengar kata-kata orang lama ni sebab mereka banyak pengalaman. jadi kadang-kadang kena dengar juga kata-kata dan nasihat mereka...

Setelah 16 tahu berniaga dan mengendalikan perniagaan sendiri dan dalam masa yang sama sudah 28 tahunbergerak dalam NGO maka aku dapati terlalu banyak perbezaan; antara NGO dan Syarikat. Secara umumnya bolehlah aku gariskan beberapa perkara :-

1. Misi NGO jauh lebih besar dari syarikat tetapi perjalanannya sangat lambat. Kadang kala macam tak akan sampai. Ia penuh idealism sehingga sukar untuk menjejak kaki ke bumi nyata. Yang uniknya, walaupun misinya besar tetapi gerakerrjanya tidak melambangkan misi. Adakah lambat ini satu sunnah atau ia satu kelemahan? Saya masih mencari jawapannya.

2. Lebih 80% kerja NGO adalah untuk megendalikan manusia tapi dalam syarikat hanya 50%. Bukan senang utk kendalikan manusia kerana dia mempunyai perasaan.

3. Penglibatan NGO berbentuk sukarela tapi syarikat sukapaksa. Dalam syarikat jika tak datang atau tak perform, boleh di buang. Tapi NGO, kalau tak buat kerja/tak perform, hanya boleh “nasihat” sikit2. Kalau banyak, berasa hati pulak,silap2 langsung tak timbul2 dah. Akibatnya, banyak kerja tertangguh, program tak berjalan, objektif tak tercapai….tapi ketua tetap kena senyum (walaupun dalam hati panas membara).

4. Disiplin NGO tak sama dgn disiplin syarikat. Dalam NGO disiplinnya bukan saja luaran tapi perasaan. Kalau tak setujupun, tetap kena patuh. Dalam syarikat, elemen perasaan tak jadi perhatian. Apa yang pekerja nak rasai, boss tak peduli.

5. Perbincangan dalam NGO selalunya tidak berapa objektif. Ia agak santai dan sederhana kerana masing2 tidak akan menanggung kerugian jika apa2 berlaku. Impaknya tidak begitu jelas. Jadi kadangkala perbincangan yang sepatunya habis dalam 3 jam boleh jadi 8 jam. Tetapi dalam syarikat, perbincangan selalunya serius terutama peringkat atasan. Ini kerana ia melibatkan untung rugi. Kalau silap boleh menyebabkan syarikat di tutup.

6. Datang lewat utk perbincangan dalam NGO adalah satu perkara biasa. Kalaupun di tegur, ia akan baik sekejap tapi lepas itu akan jadi kembali lewat. Ini kerana tidak ada apa yang hendak di kejarkan, tak ada imbuhan duit dan seumpamanya. Tapi dalam syarikat, jika lewat bermakna kita akan mendapat “show cause letter”

7. Dalam NGO tidak boleh bersemangat sangat. Sesiapa yang terlebih semangatnya akhirnya akan kecewa sendiri. Harus banyak bertenang dan bergerak mengikut keadaan sekeliling. Dalam syarikat, lagi bersemangat maka lagi banyak peluang yang di beri.

8. Dalam NGO, kalau berjaya tidak ada sesiapa yang akan puji. Hanya sekadar sujud syukur sendiri-sendiri kepada Allah dan mengharapkan janji syurganya yang masih belum pasti. Tapi yang pasti, jika silap, maka seluruh organisasi akan menuding jari padanya. Dalam syarikat, kalau berjaya, dapat berlipat ganda bonus, surat pujian, dan merit increment.

9. Dalam NGO tidak boleh terlalu ideal seperti mana yang di pelajari tetapi sebaliknya tepaksa akur dengan sifat2 Melayu yang “kurang” rajin, suka berangan2, mudah patah semangat, cepat mengalah, tidak berterus terang (simpan perasaan). Dalam syarikat setiap pekerjaan perlu di buat se ideal yang mungkin untuk menjaga kualiti. Sifat2 Melayu tidak di pedulikan. sebab itu ramai anak2 muda melayu tidak boleh tahan bekerja dengan swasta.

10. Peraturan dalam NGO selalunya sukar utk dipatuhi. Buatlah macamana baiknya peraturan, ia kemungkinan besar akan tinggal sbg slogan saja. Tidak ada hukuman yang di kenakan jika melanggar peraturan, jadi dorongan untuk patuh itu sangat sedikit. Dalam syarikat jika tak patuh boleh dikenakan tindakan disiplin.

11. Dalam NGO setiap kerja memerlukan banyak “reminder” (Ahli biasanya tidak mencatit tugasan yang di beri) Kalau tidak ahli lupa. Bukan itu saja, yang lebih malang lagi, dia menyalahkan kepada yang bertanggungjawab kerana tak remind dia. Sukar utk dia untuk mengaku silap kerana terlupa. Dalam syarikat setiap pegawai perlu catit apa yang boss suruh, jika lupa bermakna melepaslah soruuu.

12. Dalam NGO selalunya idea terlalu banyak dan bernas2 berlaka tetapi bila tiba nak buat, memusing cari orang. Sebab tak ada imbuhan yang nyata. Akhirnya idea terbengkalai. Dalam syarikat idea banyak juga, selalunya dari boss je tapi pelaksananya ramai kerana imbuhannya besar.

13. Akhirnya NGO mengajar akusupaya bersabar semaksima yg mungkin. Walau apapun natijahnya, aku tetap perlu bersabar dan istiqamah. Kurang melihat performance orang lain tapi sebaliknya lihat performance sendiri, buat setakat kederat yang ada tanpa lebih atau kurang. Rancang hidup sendiri kerana tidak ada orang lain yang akan sanggup bersusah kerana diri kita. Tidak ada manusia yang boleh memberi semangat kecuali diri sendiri.

1 comment:

imanulhassan said...

"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." [Muhammad, ayat 7]