Monday, December 7, 2009

Manual For a Friendship


Dalam kehidupan kita seharian pelbagai sengketa yang kita alami.Ketenangan hidup biasanya diganggu dengan kerenah-kerenah orang sekeliling kita. Yang lebih menyedihkan, 'orang-orang sekeliling' itu adalah teman-teman kita yang rapat.


Pelbagai kerenah di dalam hubungan persahabatan ini akan terus menghambat hidup kita sehingga kita mati. Maka ramai orang mencari formula yang terbaik untuk sebuah persahabatan yang utuh tanpa sengketa dan konflik yang memusnah. untuk itu Al-Qur'an telah memberi kita manual yang mantap dan jelas untuk kita jalankan hubungan persahabatan dengan baik. InsyaAllah jika diikuti semua arahan-arahan ini kita akan dapat ketenangan di dalam sebuah persahabatan. Manual ini diberi di dalam surah Al-Hujurat.

Antara isi kandungan surah al Hujurat adalah berikut:

1- Suruhan Tabayun: memeriksa dulu kesahihan berita apabila mendengarnya.

2-Larangan memperolok-olokkan orang atau kelompok lain

3-Larangan mencela orang lain

4-Larangan memberi gelaran atau label buruk kepada seseorang atau kumpulan.

5-Suruhan menjauhi prasangka buruk terhadap orang lain

6-Larangan Tajassus: mencari-cari keaiban orang lain

7- Menjauhi ghibah atau mengumpat

Saya letakkan lagi sebuah hadith yang diberikan oleh seorang ikhwah Mesir kepada saya untuk perkongsian bersama. Selamat menjalinkan sebuah ukhuwah fillah yang indah:

”Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lain, tidak menzaliminya dan tidak membiarkannya. Barang siapa yang memenuhi keperluan saudaranya, maka Allah akan memenuhi keperluannya. Barang siapa yang mengeluarkan seorang muslim dari kesusahan (di dunia) maka Allah akan mengeluarkannya dari kesusahan hari kiamat dan barang siapa yang menutupi aib seorang muslim maka Allah akan menutupi aibnya pada hari kiamat” (HR. Bukhari, Muslim dan Abu Dawud)

P/S: Jazakallah kepada Ikhwah Mesir yang memberi input ini kepada ana.

2 comments: