Wednesday, October 27, 2010

Pendirian, bukan Ketaksuban



Apa bezanya antara Pendirian dan Ketaksuban?

Bagaimanakah kita mahu membezakan samada kita memilih sesuatu jemaah berdasarkan kepada pendirian atau ketaksuban? Semestinya 'Taksub' itu membawa satu konotasi negatif. Tetapi apakah kriteria yang dapat membebaskan kita dari label 'Taksub'?

Pendirian itu dibuat berdasarkan kepada prinsip. Dan prinsip hanya lahir dari akal yang berfikir. Akal yang mampu menilai baik dan buruk, yang mampu melihat yang haq dan batil. Lebih baik dan pasti selamat andai akal itu dipandu wahyu.

Bagaimana pula dengan taksub? Ketaksuban lahir dari emosi dan sentimen. Emosi dan sentimen meluap-luap keluar menyebabkan seseorang itu menyokong membuta tuli tanpa melihat dengan akal baik dan buruk tindakannya.

Kita ambil contoh non-politik... yang mudah difahami oleh kita remaja 20-an... iaitu contoh kahwin.

Ramai yang ingin berkahwin... dan bagi mereka yang berhajat untuk berkahwin semasa belajar biasanya disoal oleh ibu-bapa akan rasional tindakan mereka itu.

Ketika ini, si teruna atau si gadis ini perlu menilai semula, adakah dia ingin berkahwin kerana tuntutan agama, tuntutan nabi, tuntutan dakwah etc? Atau hasratnya ingin berkahwin awal hanya kerana cintanya kepada kekasih yang disayangi? Tak tahan sangat nak kahwin orang kata.


Politik Malaysia banyak dicorak oleh nilai-nilai sentimen, bukannya prinsip


Mungkin kita boleh ambil sedikit contoh politikal...

Apabila kita menyokong sesebuah pertubuhan lalu berjuang bermati-matian di bawah panjinya, adakah sokongan kita itu berdasarkan prinsip dan pendirian atau ketaksuban?

Sudah semestinya sokongan dan perjuangan yang berdasarkan kepada pendirian itu lebih baik.

Jadi bagaimanakah caranya untuk kita jadi orang yang berprinsip?

Tidak ada cara lain... kita mesti berfikir, berfikir dan berfikir, dan tambah ilmu dengan membaca serta berguru. Melalui ilmu kita akan tahu yang haq dan yang batil dan dari situ kita akan dapat membina prinsip di dalam diri kita.

Bagaimana pula mereka yang menolak sebarang penglibatan di dalam Jemaah di atas alasan tidak mahu dilihat taksub? Bagi saya, tepuklah dada, tanyalah prinsip...

God Knows Best

No comments: